Sub Rosa

Nézzük meg: miért is jók a mosható betétek?

2021. március 28. - Viv. Sub Rosa

img_4259a.jpegFotó: Emilla 

A nők menstruálnak.

Nővé válásunk egyik első és legjelentősebb mérföldköve, amely után már anyává is válhatunk. Természetes és egészséges folyamat.

Mégis lemerem írni, hogy még most a XXI. században is a legtöbb nő mocskosnak érzi ezeken a napokon magát - sőt olykor, rosszabb esetben egész női mivoltát. Erre néhány népi (vallási) hagyomány rá is erősít: Nepálban a menstruáló nőket egy minden felszerelés nélküli, piszkos tákolmányba űzik, jó messzire a családi otthontól (mennek ők maguktól is), mert mérgezőnek tartják a vérüket. A zsidóknál Éva bűnbeesése miatti büntetésnek tartják, a muzulmánoknál is tisztátalan dolog, így a nők ilyenkor nem vehetnek részt a közös imádkozásokon.

Nincs olyan, legalábbis kevesen lehetnek, aki szeretné. Legtöbbször kellemetlen, zavaró érzés - a görcsökről nem is beszélve. Valószínűleg szerencse és testtudat kérdése, ki mennyire szenvedi meg. Engem az első terhességem előtt elkerültek a hasi fájdalmak. Szülés után 15 hónappal később tért vissza a menstruációm, azóta viszont többször érzem. 

Gyógyszer mellett kizárólag tampont, később intimkelyhet használtam. A hormontartalmú spirál mellett viszont elegendőnek bizonyul egy-egy tisztasági betét. Mivel a szintetikus betétekre allergiás reakciókat produkáltam, szükségessé vált más, alternatív megoldást találnom.

A gyerekek révén ismerkedtem meg a mosható pelenkákkal és így a mosható intimbetétekkel is.

Számos előnyük közül néhány:

    • Környezetbarát: mindig is zavart az a rengeteg veszélyes hulladék, amit hónapról hónapra termeltem. Az elmúlt 8 év alatt összesen 20 darab betétet vettem, amivel bőven elvagyok. Nem kímélem őket, simán bedobom 60 fokos mosógépbe és onnan a szárítógépbe. Ugyan így az élettartamúk csökken, de nem észrevehetően.
    • pénztárcabarát: valószínűleg könnyebb szívvel adunk ki havonta 6-800 forintot egy csomag betétre, mint 20.000 forintot  egy 20 darabos kezdőcsomagért. Amennyiben nem akarjuk egyszerre beszerezni az összes szükséges betétet, érdemesebb kevesebbel kezdeni, és kipróbálni többfélét is. Én első alkalommal 5 darabot vettem, majd később több gyártót is kipróbálva állítottam össze a teljes készletemet.
    • hazai termék: nem csak az ökológiai lábnyomunk miatt fontos, hogy hazai termék mellett tegyük le a voksunk. A magyar gazdaságot fellendítésén segítünk, ha itthoni kisvállalkozókat részesítünk előnyben. 
    • egészséges: vásárlás előtt érdemes megnézni, milyen anyagokat használ a készítő. Bár néha belefuthatunk kóklerekbe, de a lelkiismeretes eladók odafigyelnek, hogy 100%-ban természetes, bőrbarát, minden kemikáliáktól mentes  anyagokat válasszanak.

Zsuzsa, a Csacsikacsalád készítőjének leírása a mosható betétekről:

 

A mosható betétet ugyanúgy kell használni mint az eldobhatót, csak épp az öntapadós csík helyett patenttal rögzítjük. Nedvszívó képessége nagyon jó, ezt a frottír nedvszívó mag biztosítja. Úgy működik, hogy van egy frottír, vagy plüss réteg, ami közvetlenül a bőrhöz ér, alatta a frottír rétegek (2-3-4-5 réteg attól függ milyen erős vérzéshez készült), alatta egy speciális nedvességzáró anyag, amit a mosható pelenkáknál is használnak, bevizsgált bőrbarát légáteresztő anyag, alatta pedig egy réteg dekoranyag. Nagyon biztonságos minden tekintetben. Én régebben gyapjúval töltöttem, mert nem volt ez a spéci anyagom, úgy is működik, még éjszakára is, és úgy még természetesebb, viszont kicsit vastagabb lesz a végeredmény... Használat után én egy vödörbe szoktam dobni, hideg vízbe, hogy kiázzon, pár óra múlva pedig kézzel kidörgölöm, esetleg mosószappannal, és a többi fehérneművel mosom. (Illetve a sötét színűeket a sötétekkel.)

 

Eldobás helyett kimosás!

A mosható betétek legfőbb ellenérzete, hogy sokan undorodnak a saját vérüktől. Emiatt örülnek, ha egyszerűen, a szemetesbe dobva megszabadulhatnak tőle, nemhogy még a mosásukkal bajlódjanak! 

Engem ez sosem zavart. Kezdetektől a menstruációt a megtisztulás folyamatának tartottam, a vér sosem volt undorító számomra. A fogamzásgátló előtti és utáni rendszertelenségben sokszor váratlanul ért a havi vérzés, így korábban is sikáltam a mosdó fölé görnyedve véres fehérneműt. 

Fotó és betét: Zero Hero

Kezdeti, időigényes tapasztalatlanságom mára rutinná változott, így észre sem veszem a különbséget, hogy mosható vagy eldobható betétet húzok elő a neszesszeremből. Használat után:

  1. ha nem otthon vagyok, szépen összehajtogatom, a patenttal lezárom, és egy kis neszesszerbe rakom, hogy otthon
  2. hideg vízzel kiöblítsem (a forró víztől foltos marad).
  3. Amennyiben mégis marad egy kis folt, nátrium-perkarbonátos (folttisztító só) vízben áztatom, majd 
  4. a többi hasonló színű ruhámmal a mosógépben kimosom.
  5. Végül fertőtlenítésképpen bedobom a szárítógépbe.  
Nem győztelek meg? Olvasd el Ez egy chopper, édes cikkét is:
Kipróbáltam a mosható betétet, és nem félek bevallani

Bambuszfrottír, bébiplüss, vagy pamutvászon

A betétek vízzáró része PUL anyag. Ez 100% poliészter, és a vízállóság mellett az a legjobb benne, hogy 60 fokig mosható, illetve a szárítógépet is bírja (50 °C-ig).

A nedvszívó részénél többféléből választhatunk. Az én kedvencem a pamutvászon, amitől észre sem veszem, hogy bármi is lenne a pamut bugyimban. Bár legelőször szemeztem a bébiplüssel is, de kiderült, még az is irritálja érzékeny bőröm. 

Ti is nyitottak lennétek rá? Kipróbálnátok?
Véleményeteket kíváncsian várom
 a Facebookon!
Viv

 

 

 

 

süti beállítások módosítása